Група Албанаца насилно је 28. новембра, на Дан заставе, национални празник Албаније, упала у Црква Светог Михаила у селу Ракиница код Подујеву, која је у регистру споменика културе Србије.
Позната је и као Лазарева црква, јер се верује да је у њој, после Косовског боја, преноћило тело кнеза Лазара. Албански портали су пренели да је црква “прешла у надлежност Албанске националне православне цркве Свети Козмај” из Елбасана и да ће се убудуће звати Фан Ноли.
– Овај историјски датум треба памтити много векова, јер је у општини Подујево основана Албанска национална црква Фан Ноли – наводи се у тексту уз фотографије на којима су челници те општине са заставама Албаније и ’свештеником‘ у средини.
Отимање баштине
У оштром реаговању Епархија рашко-призренска истиче да је реч о грубом насртају на имовину СПЦ. Ово кривично дело је, кажу, још једно у низу које за циљ има отимање духовне и културне баштине СПЦ, односно “албанизацију” или “косоваризацију”.
– На процес културне апропријације наше баштине указујемо годинама. Најновији случај је то потврдио, овога пута на неспоран и крајње забрињавајућ начин. Овакви и слични акти указују на хитну потребу заштите наше културне и духовне баштине, пре свега од појединаца и организација повезаних са косовским институцијама или са појединцима који делују уз већу или мању подршку тих институција – кажу у епархији.
Подсећају да је Ракиница некада била српско село, али су се последње српске породице иселиле после српско-турског рата 1878. године.
– У селу је очувана стара црква посвећена Св. арханђелу Михаилу летњем. Албанци из села је зову “Киша Лазарит”, односно Лазарева црква јер је, по предању, после Косовског боја у њој заноћило тело кнеза Лазара када је преношено из Приштине у манастир Раваницу – наводе они.
Акт агресије
У епархији кажу да је, према архитектонским и стилским одликама, црква грађена у 14. или 15. веку, обнављана у 16. веку, други пут 1936, као и да су у том селу и остаци старог српског гробља.
Др Јасмина С. Ћирић, историчар уметности и професор Универзитета у Крагујевцу, експерт за српску средњовековну баштину, каже за “Вести” да овај догађај не представља само кривично дело, већ и акт агресије.
– То је акт агресије који угрожава духовни и историјски идентитет СПЦ. Сваки напад на духовно наслеђе једног народа угрожава мир и било какав покушај толеранције у региону, што захтева одговорне реакције и превенцију на свим нивоима. Тенденциозна измена идентитетских карактеристика и покушаји промене историјског наслеђа на КиМ упућују на неопходност заштите кључних места везаних за развој култа кнеза Лазара и Косовски завет. Овакве активности и упади у храм СПЦ су део ширег албанског обрасца асимилације и отимања културног наслеђа – истиче Ћирићева.
Лажни свештеник
Коментаришући свештеника на фотографијама, Епархија рашко-призренска истиче да је реч о самопрокламованом, лажном свештенику Николи Џуфку који живи у Елбасану, Албанија, и на кога је раније већ упозоравала Митрополија елбанаска Православне цкрве Албаније.
ПЦА је раније навела да је реч о псеудосвештенику који је подрум своје куће претворио у “палеохришћанску катакомбну цркву”.
Сам Џуфко је објавио више фотографија на којима – у “свештеничкој одори” позира огрнут заставом “велике Албаније”, аутоматском пушком или са капом са ознаком ОВК.
Својатају нашу историју
Јасмина Ћирић наводи да је мноштво примера у којима Албанци својатају српску историју.
– Странице портала Еxплоре Косова у континуитету спроводе измену идентитета манастира Грачаница, који описују као католичку катедралу, Богородицу Љевишку из Призрена као католичку цркву Свете Петке.
У туристичком водичу на италијанском пише да је Грачаница саграђена на остацима дарданске цркве… Подсетићу да је Курти поклонио папи Фрањи књигу у којој је фреска царице Јелене представљена као фреска мајке Скендербега. Слично је у Албанији. Манастир Матеич је био штаб ОВК, а фреске су оштећене графитима. И данас се прича да су то цркве Дарданаца, који су по њиховом наративу изградили и Ново Брдо и низ храмова на КиМ – каже ова професорка.
Перфидна стратегија
Канцеларија за КиМ сматра да је ово нови удар на СПЦ и Епархију рашко-призренску, са циљем затирања и присвајања православног верског наслеђа на КиМ. Истичу да и Приштина покушава да, различитим перфидним и опасним стратегијама, преузме храмове и манастире СПЦ и прогласи за део тзв. косовског наслеђа.
– Напослетку прибегавају бруталним упадима на посед светиња СПЦ. Тај насилни и плански акт није могао да буде изведен без знања и подршке Приштине, на челу са Аљбином Куртијем, који деловање заснива на обрачуну са свим српским на КиМ – наводи се у саопштењу.
Ђорђе Баровић – Вести