
Црква Светог Николе у Приштини (1830. на темељима истоименог манастира уписаног 1544. у турске дефтере) оскрнављена и спаљена у Мартовском погрому 2004. Фото: Влада Републике Србије Канцеларија за Косово и Метохију
– Гори нам црква, професоре! Црква наша Светога Николе. А отац Мирослав, не зна се хоће ли преживети – изговарала саму грчу и бунилу.
– О Боже! – изустио је Предраг Пипер, Београђанин, надасве везан за цркву коју дотад никад видео није. Због преданог јој свештеника, због српских заточеника који су једино у њој видели утеху, приштинске Самотнице се старински господствено и хришћански ненаметљиво присећао, а свештенику уз захвалност речи подршке упућивао. А само пре петнаест дана, отац Мирослав, и не слутећи да их од ватре отима, два дрвена крстића из своје цркве послао је професоровим кћерима Милици и Даници. И отац им се радовао као дете, све већајући који ће од крстића различите израде којој кћери предати. – Хајде, овај мало већи ћемо дати Дани, она је старија – наглас је размишљао с осмехом загледан у две кутијице на столу испред себе (…)
Пламени четвртак осамнаестог марта две хиљаде и четврте већ је на измаку. Напољу нешто мирније. И зулумћари кренули на починак. Овде, изнемогли српски таоци полегали једно уз друго и поспали. Сањају ли? Корачам пустим ходницима. Ваља дочекати јутро, а ноћ дужа од вијека.Црква Светог Николе у Приштини гори. И дуго ће се, попут многих данас пострадалих, борити с огњем. Светињама је тако суђено. Јеванђеља из Русије, скоро век старија од храма саграђеног далеке 1830., зацело су већ у пепелу. Са њима иконе и чудесни иконостас – рукотвор Дебарске школе, којем сам при Литургији сваки пут с дивљењем одгонетала „шаре“. Па ћилими које је госпођа Вера даривала цркви, захвална што јој свештеникова деца кумоваше на венчању у њеним поодмаклим годинама. – Да нам је свима топлије кад нема струје – радосно би говорила.
А знали су да хоће. И пустили их. Лицемери су, док је јуришало хиљаде безумника, крај цркве имали једна патролна кола. Отуд се није чудити што је на Косову и Метохији пуних пет година једино „смрти удобно“. И свеже окречени зидови Унмикове четвороспратнице по којој ове ноћи тумарам, као да дишу смрћу (…) Њом су „озарена“ и многа лица, на обезбеђењу запослене албанске младежи која, при проласку крај српских изгнаника, не пропусте победнички да се осмехну.

Подујево: Крст са Цркве Светог Андреје, оскрнављене у Мартовском погрому 2004, снимак 26. марта Фото: JovanStojan, Flickr
– Само да ми је до крста бистричког и живог стићи. И отићи.
– Не брини, чекаће те он. Ако га и не нађеш, наћи ће он тебе – теши ме у телефоском разговору песник Момир Војводић.
Зором (19. марта) сам дозвала Сергеја. Увео ме је у, зачудо још неузурпиран, стан и одјурио на положај. Путеви су и даље блокирани. Поново сам чекала и поново ми саветовали да не одговарам на телефонске позиве (…) Иза подне сам дочекала Сергеја, спремног да ме заобилазним путем изведе из Приштине.
– Куда ћете? – питао је, хитро смештајући мој скромни пртљаг у кола.
– У Чаглавицу, у „Бели двор“, ако буде слободних места (…) У свест ми тог часа није допирало да изнова крећем у Нигдину (…)
Осванула је недеља, пети дан од погромашког јуриша на српске светиње и животе. Дан је жалости. Добри Рус Сергеј навратио да види како сам.
– Да ми је да одем у Цркву Светог Николе, макар на згариште – наглас сам размишљала, као о нечем засад немогућем. – Па хајдемо – каже Сергеј.

Остаци оскнављене иконе распетог Христа, спаљени манастир Девич Фото: Епархија рашко-призренска и косовско-метохијска, Косово.нет
Сажежене утробе, још се држала грађевина попут каква ослепелог створа, згранутог пред толиким злострашћем старца и детета. Из гарежног зјапа на спрату, где беше прозор и балкон, који је, будући свакодневна мета, највише памтио каменом отежалу агарјанску руку, и сад, чинило се, допире мирис вином натопљена хлеба те радосни жагор домаћина и његових гостију о зимском Светом Николи.
Капија порте ишчупана, а дуж зида разапета жута трака. Након колективно обављеног злочина, два униформисана Албанца, овде као и другде, јутром „контролишу“ прилаз.
Пре него климавим кораком ступих у огњену припрату, у тренутку схватих како је лако човеку ране честитати. Испред мене се простирало, врелим каменом и пепелом застрто широко дворје без крова. Пуно јутарњег сунца.
Одбројах кораке до места где би требало да је крст и икона Свечева и ту се, клекнувши на памтећи камен прекрстих. И све досад ми се чинило да сам заборавила плакати.
Посред цркве четири усправна стуба држе, још не дају куполу, а ова с висине као да пркоси пустошећој немани. Са страхом закорачих у простор олтарски. Онамо на зиду, осамљена кутијица с крстом на поклопцу. Из ужареног пепела извукох свећњак, делове путира, бочицу у којој је чувано свето миро, па кашичицу с крстићем на врху дршке. Сергеј ме с разлогом пожурује. Стигох тек да погледам фреске на десном зиду. Део попрсја и глава Светог Пантелејмона још одолева ватри. Висока температура одлама малтер и огњу препушта досад скривени фрескопис. Напољу, крај бочних двери, велики устакљени крст у којем је до пре два дана пламињало кандило. Сергеј га понесе.
На кревет мотелске собе ширим своју кошуљу и по њој слажем нагореле остатке Божијег храма – сведочанство непосустајуће мржње једног племена. Пред ноћ ће их монах Нектарије однети у манастир Грачаницу и придружити, ових дана из огња вађеним, светим успоменама…
Одломак из књиге проф. др Митре Рељић „С душом на готовс“
Опрема: Српски меморијал / а.м.