
Црква Византијског стила у Задру, св. Донат, 9. век Фото: Wikimedia Commons, Pudelek-9
Прво монашко прибежиште у Заострогу како каже Љубо Влачић, подигнуто је 872. године, а подигли су га монаси источног обреда. Плоча са ћириличним натписом, која је била у зиду првобитне манастирске цркве, постојала је све до 1747. године, када су фрањевци у непосредној близини ове цркве од зидова старе градили нову, при томе су намерно обрисали првобитни Ћирилични натпис. На извору Дрвеника, поред манастира Заострог била је кула на чијим зидовима је био урезан Ћирилични натпис, који су фратри такође избрисали. О том суровом обрачуну са ћириличним натписима који су сведочили о древним Православљу на Макарском приморју говори и Алберто Фортис који је 1774. године објавио Путопис са пута по Далмацији. Он са резигнацијом указује на то да су фрањевци у Заострогу „у градњи своје недавно начињене цркве користили велику количину древног камења са кога су помно огулили слова. Скупљали су га по оближњим местима, а специјално по рушевинама уз Неретву; ко зна колико губитака лијепих записа дугујемо њиховој ревности“.
Ако је веровати Фрањевачком извору из 1720. године, најстарији помен о садашњој самостанској цркви у Живогошћу је из 1612. године, а подигнут је на развалине старије богомоље. Турци су га више пута, пљачкали, али га нису палили.
Остаци средњовековних верских споменика – цркава и гробаља у Макарском приморју, што су уосталом потврдила и истраживања Невенке Божанић-Безић, по положају који заузимају у односу на стране света, указују на то да су их подизали православни верници. Већина цркава подигнутих у средњом веку, што су их после присвојили римокатолици, које су остале на првобитним основама, окренуте су у правцу исток-запад, са олтаром на истоку, а прочељем на западу, како се уосталом и граде православне цркве. Сличан је случај и са непомераним стећцима и каменим плочама на средњовековним гробља. Такав пример пружа и црква Светог Миховила у селу Играни код Макарске за коју се сматра да је зидана крајем једанаестога и почетком дванаестог столећа. Исти је случај и са црквом Светог Ивана у селу Подацима за коју се верује да је подигнута у једанаестом или на почетку дванаестог века. Са олтаром окренутим према истоку и прочељем на западу је и црква Светог Николе у Брелима која се први пут помиње у једном документу из шеснаестог века. Исти положај према истоку и западу заузима и црква Светог Петра у Макарској за коју се претпоставља да потиче из петнаестог века, затим црква Светог Стефана у Драшницама коју је 1466. године подигао Херцег Стефан. Очигледно је да су православни саградили у Тучепима у осамнаестом столећу саградили цркву посвећену Богородици, што потврђује положај исток-запад у коме је постављена.
Као у Босни, Источној Херцеговини, Лици, Западној Србији, и у Макарском приморју на гробовима угледних покојника подизани су камени белези – стећци. Гробови над којима су се постављана такви надгробници, ако су у њима почивали православни хришћани, заузимао су правац исток-запад тако да је глава покојника била окретана према западу. У гробљу које се простире око римокатоличке цркве у доњим Брелима код Макарска сачувало се неколико стећака који од времена како су постављени нису били померани, а који заузимају правац исток-запад. Непомерани стећци окренути у правцу исток-запад налазе се и код римокатоличке цркве у селу Басту и у Игранима.
На некима од тих гробова, и поред упорних настојања римокатоличких свештеника да затре сваки траг ћирилици, ипак се до средине двадесетог века сачувао понеки Ћирилични натпис. На једној надгробној плочи у селу Драшницама код цркве Светог Јурја уклесано је ћириличним словима име Стјепана Витасовића, а на једном стећку у Тучепима уклесано је српским ћириличним писменим име Павла Нимчића. Половином деветнаестог века, како је тврдио Петар Кадчић Пеко у тучепском гробљу било је знатно више таквих натписа. Средином деветнаестог века поред самостана Заострог, како тврди Качић, постојала је надгробне плоча на којој је ћирилицом било уклесано име Радована Радловића и Луке Војновића.
Уз Западнохерцеговачке самостане Макарске, Заострог и Живогошће у Макарском приморју, из кога су у време турске владавине фрањевци развили мисионарски рад преводећи у римокатоличке веру Приморце, православне Србе, сврстао се и самостан Светог Петра на Шћиту у Рами. Овај самостан, који се јавља као значајно жариште римокатоличанства у првим вековима турске владавине, подигнут је на на крајњем североисточном делу Западне Херцеговине, уклештивши се дубоко у Босну у долини реке Раме, десне притоке Неретве. Монаси овог самостана, признајући власт макарских бискупа, свој мисионарски рад су усклађивали са радом осталих самостана у Макарском приморју.
Усталило се мишљење да су у Рами одувек живели римокатолици и муслимани, а да тамо православних Срба никада није било. Али неки подаци које износи Миленко С. Филиповић упућују на то да је овде у средњем веку живело становништво које је исповедало православну веру. Филиповић је ове крајеве обилазио и истраживао у времену од 1931. до 1935. године, када је нашао доказе да су у Рами у средњем веку, али и у каснијим вековима турске владавине живели православни Срби иза којих су остала кућишта, црквишта и гробља које су тада рамски римокатолици и муслимани називали грчким гробљима, грчким црквама, а људе чији су то трагови били – Грцима. Истражујући Раму, крећући се од села до села, он је на 24 места нашао грчке трагове које је и описао.
Речи Грк, грчко насеље, грчко гробље и грчка црква Филиповић је овако објаснио прихвативши тумачење овог појма који нуди Речник хрватског или српског језика Југословенске академије из Загреба: „Припадници западне или католичке цркве називани су у нашим земљама раније, а понегде и данас се зову, латини због употребе латинског језика у Богослужење. Слично томе, разни наши писци већ од 15. века (1470), употребљавали су име Грк у значењу, човек који припада источној, православној цркви. Могућно је да су се, не само у писаној књижевности него и у народу, за разлику од Латина, припадници источне или православне цркве звали Грцима, јер је то хришћанство и дошло са те стране, и Богослужење било на грчки начин, а понегде и понекад и на грчком језику. Поред тога православно становништво југословенских земаља дуго је било потчињени грчкој патријаршији“. Предања о православним (Грцима) који су некада све до осамнаестог века живели у Рами које је Филиповић забележио тридесетих година двадесетог века у римокатоличкој и муслиманској средини била су још доста жива.
Средњовековни историјски извори не помињу ни једну римокатоличку богомољу ни самостан на целом подручју Раме, мада неки писци фрањевачких хроника тврде супротно. Не помиње се ни један манастир средњовековне Цркве босанске. Сматра се да је самостан Светог Петра у Рами подигнут после 1500. године. Могуће је да су се, служећи се уиграним поступцима, фратри докопали неког старог црквишта или манастиришта на Шћиту у Рами, око кога је било средњовековно гробље. Од моћних рамских бегова Копчића и Дугалић испословали су дозволу да у првој половини шеснаестог века заснују самостан, и отпочну мисионарење и ширење римокатоличке вере не само у Рами него и на Дувањском пољу и широј околини.
Први помен рамског самостана у историјским изворима је из 1523. године, када су Турци попалили неке самостане у Босни па међу њима и овај у Рами. Ова римокатоличка богомоља се затим помиње у у Фрањевачким летописима углавном онда када би га палили или пљачкали Турци или разбојници. Напослетку су и сами фратри запалили свој самостан. Догодило се то у јесен 1687. године у време млетачко-турског рата, када су рамски фрањевци ступили у контакт са Млечанима, кујући заверу за подизање раје на устанак, па су турске власти повели истрагу против рамског гвардијана. После једног упада ускока који се десио у јесен 1687. године, неколико месеци после погибије Стојана Јанковића на Дувањском пољу, рамски фрањевци са око 150 римокатоличких породица, којима су се придружиле и неке православне породице, иселили су се на млетачку територију у околину тврђавице Сињ. Ову сеобу фрањевци су касније везали за име котарског Сердар Стојана Јанковића, Србина православне вере, како је он тобоже дошао у Раму и извео народ у Сињску крајину, а ово предање је разрадио и домислио Јероним Владић.
Два века после сеобе фрањеваца из Раме и одласка римокатоличких, али и православних породица са Дувањског, Ливањског можда и Купрешког поља, али и из Скопља (Бугојанске долине) ови простори су опустели. На њима је остало мало хришћанских породица. Помиње се податак да је у овим крајевима остао само један фрањевац. Све до почетка деветнаестог века у самој Рами, али и шире фрањевци нису имали сталног места боравка, па су им Турци дозволили да у селу Прослапу за верске потребе подигну једну скромну кућу. Тек 1855. године фратри су од бегова Дугалић откупили простор на Шћиту у где су биле рушевине њиховог некадашњег самостана, а ново земљиште од истих бегова откупљено је 1857. године. После аустроугарске окупације Босне и Херцеговине почела је градња нове самостанске цркве која је завршена 1881. године.
Фрањевци вешто користе Турску власт
У земљама којима су загосподарили Турци фрањевци су се брзо снашли. У последњим деценијама средњовековне босанске државе, док се живело под сталном турском претњом, краљ и регионално господари Босне, оставши без иједног савезника, окретали су се на запад, очекујући помоћ коју им је папа обећавао, а та помоћ унапред је условљавана новим уступцима. Још у то време фрањевци су се известили како да испослују дозволе за градњу римокатоличких богомоља и самостана, које су подизали новцем који им је немилице даване из папинске благајне. Велика умећа развили су тада фрањевци у обрлаћивању, убеђивање, уцењивању и подмићивању православних душа, преводећи их у римокатоличанство. Та своја умећа успешно су почели да примењују и под турском управом, лако налазећи путеве који су их водили до циља.И у овом случају иза босанских фрањеваца увек је стајала Римска курија, која би ангажовала делегате римокатоличких земаља у Цариграду који су тамо заступали своје владаре. Они би узгред тражили понеку олакшицу и за босанске фрањевце. Међу таквима су посебно били агилни аустријски делегати. Значајне услуге римокатоличкој цркви у Босни направили су посланици Дубровачке републике на Порти који су за фрањевце тражили додатне слободе и уступке, а порта их је потврђивала ферманима. Врло рано још 1463. године фрањевци су обезбедили ферман турског султана Мехмеда који им је дао потпуне слободе да делују у Босни. Тако су фрањевци, машући вешто ферманима турских султана, опседали представнике турских власти у Босни, тражећи нове уступке.
Прилике у којима су се нашли православни хришћани у време турске владавине биле су изузетно повољне за мисионарски рад фрањеваца. У пустошење и ратна страдања на удару турске војске прво су се нашле православне цркве и манастири, а онда и њихово свештенство. После пустошење један део народа се расељавао, а други враћао на стара огњишта, али често без свога свештенства. Све док 1557. године није обновљена Пећка патријаршија, многи предели на просторима средњовековне босанске државе, па и Западне Херцеговине били би више година без православног свештенства. У таквим условима није било тешко фрањевцима да убеде поједине српске породице на преверавање, поготово што је у то време и римокатоличке црква поштовала стари јулијански календар, што су и фрањевци као и православни попови били из истог народа, говорили истим језиком, што су фрањевци у то време најчешће писали српском ћирилицом. У таквим условима отварали су им се православни домови, где су налазили православне и уводили их у римокатоличке веру. Понекада су им ишли на руку и сами представници турске власти од којих су многи, као фрањевци били конвертити, поисламљени Срби, отпадници од православне вере, па их је зближавало то отпадништво.
Још из времена средњовековне државе босанске имали су фрањевци разрађен методологију приступа локалним моћници, о чему говори и Никодим Милаш, наводећи као пример сведочења фратра Златовића који каже да су „франковци знали тако се понашати да су код главатих Турака налазили пријатељства и заштите, што им је чудо користовало у вршењу пастирских дужности. Налази се по архивама самостана доста пријатељских дописа босанчицом и турских листина ових времена који им служи за путне листове и просто ходање по суседних места по којих честократ могаху мирно обављати послове“. Таквим поступцима су се фрањевци служили када је требало од турских власти обезбедити дозволу да на рушевинама неке православне богомоље заснује цркву или самостан. У једној од таквих прилика, како каже Јероним Владић фрањевци „не остадоше скрстених руку, часа не почасише, него одмах једни падоше на вруће молитве, једни полетише по дворовима. Власт везира, емира и угледних бега које је требало златом поткупити“.
Лов на православне душе
Очигледно је да су се фрањевци захваљујући подршци Римске курије у шеснаестом веку боље снашли од православних, од представника турских власти у Макарској добили су дозволе да преузму рушевине старих манастира Макар, Заострога и Живогошћа и бројних цркава. Неки Фрањевачки историчари помињу да је у то време активно деловала и Макарска бискупија. Али све до средине седамнаестог века, док су Макарским приморјем господарили Турци Макарским римокатолицима могли су да управљају само насловни бискупи чија су седишта била ван овог подручја.Доцније се као Макарска, дувањски и Смедеревски бискуп помиње један сеоски фратар Никола Угриновић, који је такође носио насловне титуле три бискупије: смедеревске, дувањске и Макарске, а живео у селу у Пољицима, далеко од својих бискупије, где је и умро 1577. године. Чини се да је одрешене руке за свој рад на простору Макарске, све до Мостара и у југозападној Босни имао бискуп Бартул Качић Жарковић, који је на бискупску столицу сео 1615. године. Његово седиште било је у самостану Заострогу. Умро је 1645. године, а наследио га 1646. године Петар Качић, а те године Макарска са околином ушла је у састав Млетачке републике, када су за римокатоличке цркву наступила повољнија времена. Качић је умро 1685. године, а на његово место дошао је Никола Бјанковић који је уложио велики труд у католичење православних, а тврди се да је у томе имао великог успеха. Умро је у дубокој старости, а наследио га је Стјепан Блашковић. После њега на бискупској столици седео је Фабијан Блашковић. Умро је 1819. године, а после његове смрти Макарска бискупије припојена је Сплитској бискупији.
Спорећи се код виших црквених власти са Макарским бискупима, на сцену је ступила Мостарска бискупије, чији је оснивач 1625. године био фра Доминик Андријашевић.
На примеру Мостарске бискупије најбоље се може пратити начин како је Римска курија у прошлости на Балканском полуострву оснивала нове бискупије и како се и од чега почињали. Мостарска бискупија, о чему сведочи један извештај Конгрегације за пропаганду вере из 1623. године, на простору на коме је деловале у време оснивања није имала ни цркава, ни верника, ни свештенства. Једина хришћанска богомоља на простору бискупије била је капелица Светог Стевана у Читлуку, коју су 1540. године разрушили Турци. Уз залагање макарског бискупа фрањевци су је обновили 1614. године. Није исључено да је та црквица претходно била православна. Поред црквице биле су само три римокатоличке куће.
У самом Мостару у време оснивања бискупије било је само десет римокатоличких трговачких породица. Та нова бискупије почетком седамнаестога века умешала се у јагму и за Дувањско поље што је изазвало страшно противљење Макарске и Требињске бискупије. За непуна три века свога деловања, захваљујући огњу, мачу и најцрњем прозелитизму, на подручју ове бискупије осим римокатолика више нема верника других вера.
И поред повољних услова за деловање на територијама које су биле у границама турске државе, током шеснаестог и почетком седамнаестога века фрањевци у почетку нису постигли неке значајније успехе у превођењу православних у римокатоличку веру. У извештају макарског бискупа Бартоломеја Бартула Качића из 1626. године потврђује се да су у свим парохијама – жупама његове бискупије, у чији састав су уврштени Дувно и Рама, у већини били православни. Слично стање, према извештају истог бискупа, било је и десет година касније. Дувањска и рамска жупа (парохија) биле су у саставу самостана Светога Петра у Рами. Бискуп извештава да је приликом ове посете у дувањском селу Липи са православне на римокатоличке веру превео 31 лице, а у Бришнику, селу у коме је рођен хајдучки харамбаша Мијат Томић, десет лица.
У превођењу православних у римокатоличку веру посебно се истакао Макарски бискуп Никола Бјанковић који је претходно дванаест година мисионарио по Херцеговини и за то време у римокатоличке веру је „превео многе шизматике (православне, прим. ЈБ) и крстио многе турске породице“. Његов учинак хвали и хроничар рамског самостана Јероним Владић који говори како је Бјанковић на размеђу седамнаестога и осамнаестог века превео многе православне у римокатоличке веру.