e-Veritas. 04. 07. 2025, Одјеци Томпсоновог концерта у региону и свету

Томпсонов концерт, илустрација Фото: РТ Балкан, printscreen, screenshot

Томпсонов концерт, илустрација Фото: РТ Балкан, printscreen, screenshot

Концерт хрватског нацистичког етно-рокера М. П. Томпсона који се сутра одржава у Загребу, пред најављених 500.000 посетилаца (иако се сада објављују подаци да је наводно продато ’само‘ 450.000 улазница) изазвао је интересовање не само у региону, већ о њему извештавају и светски медији, портал француске ТВ мреже „France24″ и Јерусалим пост.

Разумљиво је да се огласе и Ведрана Рудан, као и Наташа Дракулић, друго се и не очекује. Руданова на свом блогу „Логор Загреб“, никад оштрије о Томпсоновом концерту: „Једина сам којој је Thompsona и Светског догађаја века преко главе“ … „Хрватска је била и остала земља слободна за криминалце широког спектра. Или се прилагоди, или од*еби“(…), поручила је. „Водитељка му се (недавно) смешкала док је, са сузама у очима, тврдио да пева јер га је на то наговорио болесни син. Неће ваљда рећи да му је мотив лова. У животу има приоритете: Домовина, Бог, Породица“, иронично је приметила књижевница. Но, осим криминализације Томпсона и актуелних хрватских власти ништа о ширем значењу.

Са друге стране Наташа Дракулић, одрешита као и увек, у изјави за Срну каже:

– Оно што мене највише повређује јесте зашто је сада изабран тренутак када идемо ка обиљежавању 30-годишњице „Олује“. То је показатељ и правих наших односа који сви као хоћемо некако да улепшамо, да се бавимо неким заједништвом. Какво црно заједништво – нагласила је Дракулићева која је сценариста филма „Дара из Јасеновца“ и избегла је из Хрватске. Навела је и да је једва 3.000 људи потписало петицију којом се тражи да се сутрашњи концерт откаже, док су, са друге стране, карте плануле за десет до 15 минута.

– Свесна сам (Томпсонове) популарности и ту нема шта да се говори, то говори о њима – рекла је она.

Портал француске ТВ мреже „France24″ подсећа да су наступи хрвтског пронацистичког музичара забрањени и више земаља због њгових симпатија према усташком режиму, пронацистичкој власти из Другог светског рата, преноси Танјуг.

„France24″ даље наводи да је ‘последњих година у Хрватској присутна све већа толеранција према пронацистичкој прошлости, а критичари тврде да власти не санкционишу коришћење усташких симбола’. Подсећају да су усташе током Другог светског рата прогониле и убијале стотине хиљада Срба, Јевреја, антифашистичких Хрвата, Рома и других у концентрационим логорима. Иако је, кажу, Независна Држава Хрватска била нацистички марионетски режим, савремени симпатизери сматрају вође тог режима оснивачима модерне Хрватске, наводи РТРС.

Додају да је Центар Симон Визентал, водећа јеврејска организација за људска права, оптужио Томпсона за величање геноцида у његовим песмама и да је упозорио да приказивање усташких симбола на његовим концертима „није ни случајно, ни погрешно“.

„France24″ напомиње да је хрватски историчар Хрвоје Класић рекао раније за АФП да популарност Томпсона не одражава јачање екстремне деснице у друштву. Велика већина обожавалаца види Томпсона као „домољуба који представља традиционалне вриједности попут домовине, вјере и породице“, рекао је Класић.

Сутрашњи концерт Марка Перковића Томпсона у Загребу биће најуверљивији доказ опасности коју представља искривљивање историје о Холокаусту, пише историчар Ефраим Зуроф у тексту за Јерусалим пост, преноси СРНА.

– Перковић је фанатични хрватски националиста и велики присталица усташа, озлоглашеног терористичког покрета који је током Другог светског рата управљао НДХ, који је започео три геноцидне кампање – против Срба, Јевреја и Рома – и који је убио стотине хиљада невиних жртава на најокрутније могуће начине, чиме су шокирали чак и своје немачке нацистичке покровитеље“, истиче се у тексту.

– Поједине његове песме посвећене су трагичним ратним дешавањима деведесетих и пуне су националистичких конотација. Он своју најпознатију пјесму „Бојна Чавоглаве“ почиње усташким поздравом „За дом спремни!“, што је аналогно нацистичком поздраву „Зиг хајл!“. Публика на његовим концертима гласно и са ентузијазмом пева песму „Јасеновац и Градишка Стара“, која слави смртоносне логоре у НДХ, као и протагонисте Вјекослава Макса Лубурића и његове кољаче, Јуру Францетића, као и самог лидера НДХ Анту Павелића и „Црну легију“ – наводи Зуроф у тексту.

– Томпсон је био један од најпризнатијих певача и промотер ратних дејстава, а његове песме су неодвојив део бројних прослава успеха хрватских спортских тимова. С обзиром да је Хрватска сада у добром положају у ЕУ, као и у Шенгенској и еврозони – а до недавно и председавајућа Међународног савеза за сјећање на Холокауст – човек би помислио да ће њихове власти пронаћи начин да забране Томпсону да велича локалне масовне убице – наводи се у тексту.

– У логорима у Јастребарско и Сиску мучена су и отимана српска деца, за коју је било планирано да постану савремени јањичари. Јасеновац је постао симбол усташке окрутности и изопачености, а једна од табли са називима најужаснијих логора које су изложене у Јад Вашему посвећена је управо том логору – истиче Зуроф.

Он напомиње да је додворавање окрутним усташким масовним убицама гнусна увреда за стотине хиљада невиних жртава НДХ и њихових породица, као и начин да се сакрије истина, а масовне убице претворе у смеле хероје и узоре патриотизма.

– Таква верзија историје НДХ је класичан случај ужасног искривљавања, које ће, ако се не оповргне, сприечити народе бивше Југославије да икада постигну трајно помирење“, пише Ефраим Зуроф.

Зуроф је подсетио и на упозорење недавно преминулог стручњака за Холокауст Јехуде Бауера у вези са опасностима које носи искривљивање приче о Холокаусту, што је Бауер сматрао чак и штетнијим од порицања Холокауста, преноси СРНА.

Из вести РТРС-а преносимо закључно подсећање: злочиначка акција „Олуја“ почела је 4. августа 1995. године офанзивом хрватске војске и полиције, те јединица ХВО на подручју Баније, Лике, Кордуна и северне Далмације.

Према подацима „Веритаса“, током „Олује“ из домова је протерано више од 220.000 крајишких Срба, а на евиденцији се налазе имена 1.893 погинулих и несталих Срба из ове акције и после ње, од којих 1.236 или 65 одсто цивила, а међу њима су око три четвртине били старији од 60 година.

Међународни суд правде је у пресуди из фебруара 2015. године „Олују“ оквалификовао као етничко чишћење, али не и као геноцид, мада светски експерти за ту област тврде да је та операција имала све карактеристике геноцида.

 

 

 
(По извештајима агенција Срна, Танјуг, Бета и портала НоваС, РТРС и Јерусалим пост)

 

 

Veritas.info

 

 

 

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Pin on PinterestEmail to someonePrint this page

Comments are closed